Widok z Wawelu.

Widok z Wawelu.

niedziela, 6 stycznia 2013

Edward Gierek - sukces a gdzie składki emerytalne.

765


Edward Gierek-sukces a gdzie się nasze składki emerytalne ?

Inicjatywę SLD by ten rok ogłosić rokiem Gierka uważam za całkowicie błędną, mogącą jedynie przynieść korzyść im samym, nowego tworu politycznego, składającego się ze wszystkich poprzednich partii podporządkowanym Związkowi Radzieckiemu. Kiedy do władzy dochodzi Edward Gierek jako I Sekretarz Partii mamy rok 1970. A jaka była działalność jego poprzedników i do czego w końcu doprowadzono nasz kraj przez okres ich rządów 1945-70.
Czy tamte lata nie są działalnością tej samej partii ?
Zmienił się tylko I sekretarz, więc co to za zasługa naprawiać coś, co zniszczyli poprzednicy. Nie było już co zabierać obszarnikom i prywatnej inicjatywie, to trzeba było zaciągnąć pożyczkę za granicą, która zaczęła szybko przynosić pozytywne efekty, które teraz próbuje się uznać jako zasługę Gierka. Był to też sukces „na kredyt”, bo już w 1975 roku 25% dochodu z eksportu szło na pokrycie spłaty zaciągniętej pożyczki a dług wynosił ponad 8 mld.Dolarów. Była to pułapka kredytowa, której nie można było uniknąć bez radykalnych zmian tego ustroju, który hamował możliwości eksportowe, czyli nie było swobodnego wyjścia na rynki światowe jak obecnie.To że kierownictwo PZPR zwróciło większą uwagę na potrzeby społeczeństwa, było efektem dotychczasowych błędów i próbą poprawy nastrojów a dla mnie to tylko przedłużeniem powolnej agonii tamtego, wrogiego nam Polakom ustrojowi, w którym uczestniczyli Polacy. Dodatkowo to wybór Edwarda Gierka nastąpił po masakrze na wybrzeżu i nie przypadkowo wybór padł na niego, bo trzeba było nas trochę ułagodzić, ale jak wiemy nie na długo.


2013-01-06 Polityka-Rymki
           Włodzimierz Wojakowski

12 komentarzy:

  1. Nie, nie to nie tak Włodku. Nie probuje się uznac za zasługe, ale zawsze uważalam ze kota nalezy nazwac kotem a psa psem jak mawial moj dziadek. Nie mozna Gierkowi odebrac tego co jednak zrobił - To budowa wielu kopalń, tysięcy mieszkań, elektrowni( Kozienice, Dolna Odra) Huta Katowice i inne huty, Żerań, Jelcz, Ursus, FIAT, Port północny, koleje, drogi . Każde miasto rozbudowano i rozbudowano infrastrukturę To Gierek otworzył granice i Polacy mieli największą możliwość podróżowania ze wszystkich krajów bloku wschodniego. To budowy oraz kontrakty w Iraku Libii, Kuwejcie, i innych krajach. Sama byłam w Libii w latach 70-tych kiedy nasi geodeci mieli kontrakt razem z Francuzami na drogi i uzbrojenie Tripolisu. A ze zadłuzył kraj? No przeciez za coś trzeba bylo to zbudowac. Pamiętam jak dziś dzieci dostały chińskie piórniki i kostki Rubika. Rozkwitły bary mleczne. Półki sklepowe zapełniły się nieznanymi dotąd towarami i ten, kto miał szczęście, mógł przynieść do domu banany czy herbatę Earl Grey. Młodzież bawiła się na popularnych wtedy dancingach. Na festiwalu w Sopocie Lucjan Kydryński zapowiadał występy Boney M czy Heleny Vondráčkovej , a wszyscy bawili się do piosenek śpiewanych przez Irenę Santor. Dziewczyny zakładały bufiaste bluzki, spódnice bananówki i buty na koturnach, chłopcy zaś - dzwony i koszule ze stójką. Pewexy, które przez długie lata uosabiały wszystko to, co najlepsze, bo zachodnie. Marzeniem nastolatków były wówczas oryginalne dżinsy Wranglera. Choćby za sprawą peweksów miejsce rubla transferowego zajęły prawdziwe dolary.Itd, itp
    Ale te jego kilka miliardow to pestka w porownaniu z setkami miliardow zaciągniętych pozyczek po 89 r. Nie bojmy się o tym mowic. To nie było Eldorado ale takie byly wtedy czasy, teraz mamy inne Wlodku. A czy lepsze? Moralnie z pewnoscią nie, ale po gomólkowszczyxnie to bylo małe eldorado.
    Dlugo by jeszcze pisać. Na Twoje wyzej postawione pytanie moj dziadzio odpowiedziałby Ci zartobliwie "chcesz cukierka, idź do Gierka" :))))))

    Milej niedzieli

    OdpowiedzUsuń
  2. Serwus Elizo.
    Jak wiesz ja bardzo cenię Twoje oceny polityków, ale jeśli ocenić
    Gierka, dzięki któremu mogliśmy w tych udogodnień i wolności na tyle korzystać, że mogliśmy wyjeżdżać zagranicę i zdobywać dolary, to ja mam na ten temat odmienne zdanie. Ja też pracowałem za granicą za 2 dolary na godz., podczas gdy im płacono 28,5 dolara na godzinę za moją pracę a żona dostawała 30 zł. rozłąki, ale do emerytury ten okres prosperity mi nie zaliczono, podobnie
    jak w Iraku gdzie miałem jeszcze mniej i sam zrezygnowałem z tej dobroci. Ale dobrze i długo będę pamiętał,że ojcu zagrabiono dorobek jego życia warsztat, który ja miałem po nim objąć i mimo
    grabierzy całości maszyn, musiał jeszcze płacić narzucone domiary
    pracując już w nie swojej firmie. Czy mnie była więc ta praca za
    granicą nagrodą czy też przymusem życiowym, aby żyć jako tako po ludzku a nie za jałmużnę jaką mi tamten system raczył ofiarować.
    A jeśli chodzi o tego cukierka, to ja też mam 79 lat ale cukierki
    to ja kupuję a Gierek to dałby mi też za moje, więc co to za podarek. Choć Gierek pracował jako górnik w Belgii, to dla mnie nie był dobrym wujkiem a tylko I sekretarzem wrogiej nam partii
    i ratował już wtedy ten tonący ich statek. On nie był członkiem
    ale działaczem tej partii, która współpracowała z ZSSR i doprowadziła nasz kraj do ruiny a nie rozkwitu, odrzucając należną nam wówczas jak innym krajom pomoc tzw. cioci UNRA a ludzi
    wysyłano na daleki Sybir. Czy była to partia nasza, czy też kierowana przez NKWD i kto był jej działaczem, był naszym wrogiem.
    To tyle słów goryczy, zapisanych na niedzielę dzisiejszą.
    Pozdrawiam Włodek Wojak

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę Włodku, że wielu ludzi ma inne wspomnienia.Rokiem Gierka to może bym nie nazwała jak proponuje Lewica. Jednak trudno zaprzeczyć, że wiele plusów na stałe, zapisało się za jego czasów.Po 89, myślę, że pożyczki zaciągnięte były o wiele większe plus bezgraniczna grabież KK, dało tak ogromny dług jaki jest obecnie.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Serwus Oleńko.
    A czemu mamy wspominać i nagradzać coś lub kogoś za czas przeszły.
    Kogo my tym ucieszymy i czy słusznie, jak już wielu ludzi z tego okresu nie żyje a ci co się dopominają w tym czasie nosili jeszcze
    pieluchy lub chodzili do szkoły a polityka ich jeszcze nie interesowała. Nauczmy się w końcu żyć tym co jest teraz i co nas czeka w niedalekiej przyszłości, bo to jest ważne a nie to co było
    Stwórzmy teraz takie warunki, aby wszystkim ludziom żyło się lepiej i tych co to będą czynić wynośmy na piedestał. My stale tylko o niepodległości z początku XIXw a to co dzisiaj to nie jest ważne. Mówmy o bezdomnych a nie że kiedyś budowano bloki
    i ludzie dostawali mieszkania komunalne. Ale wtedy był inny ustrój
    i państwo a raczej partia miała decydujące znaczenie w planowaniu
    i wszelkich decyzjach gospodarczych a każdy miał zapewnioną pracę.
    Gdyby nie popełniano, zresztą nie tylko u nas błędnej polityki
    rolnej, to te ustroje by istniały do dzisiaj. Żyjmy więc tym co jest, bo tamto się teraz nie wróci, tak jak niedługo i my starzy,
    którzy musieli to byłe draństwo przeżyć.
    Pozdrawiam Włodek Wojak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Włodku, wywaliles moją odpowiedz? nie ma jej

      Usuń
    2. Ja jeszcze nigdy, poza jedną prośbą Zoli nie usuwałem
      żadnego komentarza. Chętnie bym poczytał Twoją odpowiedź. Włodek

      Usuń
  5. Serwus sąsiedzie:-)
    Gierek to nie to samo, co Bierut, czy Gomułka, ale też był osobą kontrowersyjną. Ocenę jego działalności zostawmy historykom. Nawet historycy zapewne nie wydadzą opinii o nim, która zadowalałaby wszystkich.
    Serdecznie pozdrawiamy :-)B & S

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kto w tamtym czasie pisał prawdziwą historię muszę się zapytać, podobnie jak i pisaną obecnie o Wałęsie
      na potrzeby PiS i jego wrogów. A co powie na temat
      poprzedniego ustroju chłop, który dostał ziemię zabraną obszarnikowi. Będzie chwalił i chwali do dzisiaj że było dobrze za ich panowania. A z czego powstało UB i Milicja, kiedy nikt się nie pytał o wykształcenie, jedynie chodziło o pochodzenie.
      Ja nie jestem krótko wzroczny i pamiętam, bo przeżyłem
      zbyt wiele, żeby zapomnieć.
      Pozdrawiam Włodek

      Usuń
  6. Odrzucając wszelkie obiegowe opinie - muszę - podkreślić jedno Włodku. Jak na tamte czasy - to był to okres przyśpieszonego rozwoju infrastruktur, jakie moje oczy pierwszy raz zobaczyły i cieszyły się.I jakkolwiek było i tak przeciętnie i przaśnie, to jednak do dziś Trasa A-4 - łącząca Śląśk z Warszawą działa bezbłędnie. Uważam - że ten okres był okresem odwilży, dał głęboki oddech i szansę na odmianę najpierw życia w kraju, potem za dwie dekady zmianę ustroju.Może to też czas mojej młodości, więc i po trosze traktuję ten okres z pewną estymą.
    Pozdrowienia Włodku *))) zola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serwus Agusiu.
      I znowu muszę zaprotestować, bo czy kto się kogo wtedy pytał, lub kto protestował że nie pozwoli po jego polu poprowadzić autostrady. A ile płacili za wywłaszczenie
      To były śmiesznie i groszowe wykupy, które dzisiaj są zmorą planujących autostrady. Historyk który opisuje po latach dawne czasy, to mniej więcej to samo co mówi
      Biblia, kiedy umiejących pisać można było policzyć na palcach a była pisana w różnych językach i dialektach.
      Przeważnie były to relacje ustne, które podobnie jak dzisiejsze o poprzednim ustroju i zasługach są błędne,
      choć upłynęło tak nie wiele czasu od tych wydażeń.
      Pozdrawiam i całuję Włodek

      Usuń
  7. Witaj Włodku.
    A ja powiem tak. Mnie było sto tysięcy razy lepiej za czasów Gierka jak dzisiaj. Byłam młoda, miałam wspaniałą pracę, wspaniałych ludzi wokół siebie, pełny wkład na mieszkanie i kasę na meble, którą potem mi odebrano proponując wypłatę z książeczki mieszkaniowej zaledwie dziesięć złotych, zamiast ponad 32 tysiące, które uskładałam na książeczce. Każdy miał pracę i możliwość godnego życia. A dziś? Afery, korupcje, rozpanoszony kler, morderstwa, cyrki w rządzie, mohery, biurokracja, bieda, ubóstwo, nędza i komornicy, wyzysk przez pracodawców, mordowanie maleńkich dzieci, gwałty...i dużo by wymieniać. A młodzi i w średnim wieku ludzie zamiast zasilać kraj swoją wiedzą i umiejętnościami zmuszeni biedą, brakiem środków do życia masowo jadą na harówkę do obcych państw. Dużo by o tym pisać, co uczynił Gierek dla Polski i dla ludzi, a co dziś czynią niby odpowiedzialne partie? Czynią cyrk, o którym Wy Kochani tak często piszecie na swoich blogach. Nabijają własne portfele, a społeczeństwo mają tam gdzie słońce im nie dochodzi. Żadna ze mnie politykierka, ale żyłam w tamtych czasach i żyję jeszcze dziś i cały sercem jestem za tym, by wreszcie ci młodzi, którzy nie pamiętają tamtych lat i ci, którzy się urodzą dowiedzieli się prawdy, jakim człowiekiem był Gierek. Dziś osobiście najbardziej cenię dwie osobistości i z ogromnym szacunkiem cenić będę - Jana Pawła II i Edwarda Gierka. A Wy moi Drodzy myślcie sobie o mnie co chcecie i Ty Włodku wspaniały również.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Serwus Kasiu.
    Komentarz nie opiera się na potakiwaniu głową, bo ona służy do myślenia i każdy mający odmienne zdanie, nie podlega krytyce. Ja mam tą przewagę, że jestem starszy i mam niezłą pamięć, to widzę to z całkiem innej perspektywy naszej historii, która z tamtych czasów jest znikoma, lub całkiem przekręcona, czyli nie ma żadnej wartości historycznej. Napiszę jeszcze jeden artykuł, aby to trochę bardziej rozwinąć.
    Pozdrawiam i bez karpika się nie obejdzie Włodek

    OdpowiedzUsuń